piatok 17. októbra 2014

Narodeninová torta - pečená

Cesto - piškótka

V podstate robím z tohto cesta všetky torty, pretože sa mi najviac osvedčilo, je krásne vzdušné a mäkkučké. Väčšinou jeden plát režem na polovicu, ale stalo sa mi už, že sa to sfúklo, tak som dopiekla ešte plát navyše. Pečiem na klasickom plechu, aj v okrúhlej tortovnici

Potrebujeme:
4 vajcia
96g pr. cukru
96g pol. múky
16g kakaa - na tmavý plát
1/2 pdp 
1 van. cukor

Postup:
Oddelíme si bielka od žĺtok
Bielka - vyšľaháme so 4 PL studenej vody na sneh
Žĺtka - vyšľaháme so 4 PL horúcej vody do peny
Do múky si vmiešame prášok do pečiva a kto chce tmavý plát aj kakao

Do žĺtok pridáme práškový aj vanilkový cukor, ja to robím ešte stále mixérom.
Do tejto žĺtkovej hmoty vmiešavame potom ručne na striedačku múku a sneh z bielkov. Napr. aj lízankou, dá sa to krásne premiešať.
 Ja pečiem vždy na papieri,  nemám rada ten bordel, keď sa pripečie a aj sa mi jednoduchšie dáva dole, niekedy treba trochu pomôcť po okrajoch nožíkom

Pečieme na 180 C v teplovzdušnej, ca. 15min., treba priebežne kontrolovať, pokiaľ vidíte dobre, neotvárať. Kontrolujeme zapichnutým špáratkom, klasika:-) Kto nepozná - ak sa na špáratku zachytí cesto, nie je dopečené:-D


Plnka

Ku tejto plnke som sa dostala, keď sme s babami oslavovali 1ročnice našich krpcov, poradila mi ju kamarátka, ktorej babka pracovala dlhé roky v jasličkách. Používam ju skoro vždy, pretože nie je taka "maslová", je ľahká a u nás všetkým chutí
2-4 Banovecké maslá (termizované smotanové nátierky), môžu byť aj Pilos z Lidla alebo Moniky
2-4 šľahačky na šľahanie, veeeľapercentné:-) na bledú plnku, na tmavú Parížske šľahačky
vanilkový a práškový cukor

Počty som zámerne nedala presné, pretože závisia od veľkosti torty. Na jedno Banovecké maslo ide jedna šľahačka, jednoducho to spolu zmixujeme, ešte tekuté a dosladíme 1 van. cukrom, + práškový, ten ja dávam iba do bielej, mám rada sviežejšie:-) Strčte prst a zhodnoťte:-)))

no a BANÁNY:-))) jasné:-) jeden plát potrieme marmeládou:-)

Ak túto tortu budete robiť častejšie, naučíte sa s ovocím experimentovať:-)

Zdobenie

Veľakrát, ak nie je čas, nechám na torte iba vrstvu krému a ozdobím ju vidličkou, ako pri tiramisu, foto pri recepte. Vyzerá pekne a hlavne sa hodí pre deti:-)

Poleva

Ku banánom je naj tá čokoládová:-) Mňam
Moju úplne prvú tortu som skúsila poliať rôznými polevami a vznikla z toho táto hellou shitty...berte si ponaučenie zo mňa a NEROBTE TO:-DD Radšej to polejte čokoládou ako polevou:-D

Poťahovanie

Ak sme sa rozhodli tortu potiahnúť, potrebujeme nejaké "lepidlo":-) Ak dáme poťah rovno na krém, zvlhne nám a začne sa odliepať. Najlepšie je celú tortu zvonku potrieť maslo+práš.cukor=vyšľahané a nechať v chladničke odstáť.

Farbenie hmoty - odporúčam gélové farby a rukavice:-)

Marcipán -  Zafarbíme, vyvaľkáme, potiahneme....dosť sa lepí a trhá
Ako ukážku farby marcipánu dávam fotku Nikinej narodeninovej torty, mojej druhej:-) Ako vidíte, menšie dierky a nepresnosti sa dajú väčšinou zakryť ozdobou, časom sa to lepší:-)

Fondán - biela hmota, dostať v cukrárenských potrebách. Lepšie ako marcipán. Foto Nikinej tretej torty. Konkrétne som krtka iba obkreslila, vystrihla a nalepila...doslovne:-)


Najlepšie sa mi vaľká na silikónovej podložke na pečenie a už sa chystám aj na silikónový valček:-) Podložku si poprášime práškovým cukrom, aby sa poťah nelepil, ozdoby lepíme zmesou pr.cukru a vody

MMF - hmota z marshmalow cukríkov, vynikajúce aj na figúrky a poťahovanie, môj favorit a pri ňom aj ostanem:-)
Postup nám prepožičala z MK mamina1978, obdivujem jej prácu, veď pozrite albumy:-) A máte smolu, je v Nemecku kúsok odo mňa:-)
Je to babračka, ale výsledok je geniálny:-)

Ja davam cukor od oka a nie podla receptov z internetu. Lebo niektore cukriky potrebuju viacej cukru a ine menejVymastim misku bielym tukom ( u nas je to Reha ) Dam 300 g cukrikov, dve polievkove lyzice studenej vody a dam zohriat do mikrovlnky. Ked su cukriky roztopene , pridam do misky cca 250 g praskoveho cukru ( u nas je ho len v takychto malych baleniach dostat a miesam lyzicou, pokial cukriky cukor nevsaju. Potom dam na pracovnu dosku trosku tuk na pomastenie dosky a vysypem dalsi balik praskoveho cukru (250g) a potom pridam mandlovu aromu, u nas je od Dr Otheker taka malilinka flasticka. A potom otvorim 3 balicek cukru a pridavam podla potreby ,kym nie je hmota tvarovatelna. Ked ju chytis do ruk a snazis sa ju akoby roztrhnut na dve casti ,tak sa ti nesmie moc tahat, len takych 15 cm a potom sa ma prethnut. Takto skusam , ci uz ma spravnu konzistenciu. Ja si zarabam hmotu na modelovanie dopredu, a pretoze ona potom este v sacku stuhne, tak ju nerobim uplne pevnu. Zabalim ju do potravinarskej folie a do sacku, vzduch vytlacim, aby prilis neoschla. No a na druhy den modelujem. Ked vsak robim MMF na potahovanie, pouzivam ,,vzdy´´ uplne cerstvu a zarobim si ju s viacej cukrom, o nieco pevnejsiu. A robim skusku konzistencie , musi sa pretrhnut na dve casti hned , bez tahancov . Len s takym cipikom Raz sa mi stalo, ze som zarobila moc pevnu hmotu , tak to sa da napravit, ze si riadno, ale naozaj velmi nahrubo natries ruky tukom a miesis, ak treba opakujes to aj 3-4 krat, pokial hmota nabudne zase elastickost.A takto to robim s tym tukom ruky natierat, aj ked farbim hmotu na tmavu , a zacina sa mi rozpadat, tak hned mastim, mastim. A ked sa mi zase zda , ze hmota uz je moc mastna, poprasis trosku praskovym cukrom a uz len zlahka premiesis. 
Koniec citátu:-)

Ukážka mojej prvej torty, potiahnutej MMF hmotou:
MMF hmota je sama o sebe krásne biela, aj kvety sú robené z tejto hmoty, pomohla mi Zdenka:-)

Ešte je pre deti možnosť potiahnúť tortu hmotou zo sušeného mlieka, to som ale ešte neskúšala:-)

PUNČOVINA - ďaľšia možnosť, o ktorej som ani nemala tušenie:-) Na divoké tvvary tortičiek urobíme najprv klasiku pláty, môžu byť aj obkrojené a dotvoríme punčovinou, to je zvyšok cesta, zmiešaný s plnkou:-) Alebo aj plánovaný odpad, robený na tento účel:-) Niekto zvykne robiť z piškótových zvyškov guľky, ja som urobila manželovi na Valentína toto:-)))
Prajem vám úspešné vyhotovenie. Tá detská radosť je neopísateľná. Tá vďačnosť obdarovaného, ktorý si uvedomuje, že ste si dali tú námahu práve kvôli nemu a je v ten deň naozaj výnimočný. Je jedno, aké má torta nedostatky, ak je robená z lásky:-)
Budem rada, ak tieto postupy niekomu pomohli a teším sa na reakcie:-) Aj otázky samozrejme:-)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára